مولوی و عرفان | مولوی , مولانا ,اصفهان نصف جهان اثر صادق هدایت, تفسیر , شعر

اصفهان نصف جهان اثر صادق هدایت
تفسیر روان ابیات مثنوی، غزلیات شمس، فیه ما فیه، سخنرانی اساتید عرفان

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مولوی و عرفان و آدرس molavipoet.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته. در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان پس از تایید در سایت ما قرار می‌گیرد.






کانال تلگرام صفحه اینستاگرام
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : ف. مرادبیک
تاریخ : جمعه 5 آبان 1395
نظرات


امشب به بحث هدایت به تنها خاطره نویسی صادق هدایت به نام اصفهان نصف جهان بپردازیم
دوستان اگر مطلب مرتبطی با بحث دارند بگذارند ممنون میشوم
اصفهان نصف جهان تنها مشاهده نویسی هدایت است که باقی مانده است. این اثر جالب و شیرین که درسال 1311نوشته شده حاوی شرح مسافرت چند روزه او درمحرم همان سال درایام تاسوعا وعاشوراست
که دیدی جالب وانتقادی بهمراه دارد.
خودش میگوید:
چراتصمیم گرفتم که بروم اصفهان انراهم نمیدانم ولی دیری بود که هرچه عکس از اصفهان دیده بودم و وصفی که شنیده بودم و خوانده ام این شهر درنظرم بطور افسانه آمیزی جلوه میکرد و شکوه وعظمت دیرینش مرا بخود کشاند,,,,
دراین خاطره نویسی بهمراه هدایت براه می افتیم و قدم به قدم از زمانیکه توی ماشین می نشیند ,,با شوفر وشاگردش شش نفر بودیم من و دوستم ویکنفر کلیمی سرخ آبله رو که بینی مانند قرقی داشت,,و یکنفر ارباب زردتشتی گردن کلفت با سبیلهای آویزان,,
فریاد روح هدایت را در برابر ستمی که بر آثار پر ارج هنری این شهر رفته است را درجای جای این سفر نامه میشنویم
هدایت دراین اثر میکوشد تا بار همه اندیشه و اندوهش را به خواننده القا کند
اندیشه هایی که گاه چنان اوج میگیرد که عشق به زندگی ,انسان ,هنر,آزادگی در آن موج میزند و اندوهی که گاه چنان ادم را می آزارد که از خویشتن خویش بیزار میشود
عشق به حیوانات در ابتدای کتاب بسیار بحث برانگیز است
علاقه به جانوران

هدایت عشق به موجودات را هیچ کجا از یاد نمیبرد
دراین مشاهده نویسی هدایت به دنبال جانوران وپرندگان برایشان زندگی آرام و بی دغدغه شان معنی می تراشد
ازنگاهشان اندیشه هایشان را میخواند بعد سربه سرشان میگذارد ازشان قهر میکند و آشتی میکند
این عکس العمل نشان از احساس عاطفی وحسی خالی از هررنگ و ریایی و سرشار از همه صداقتهاست که از یک روح بی آلایش بشری ست
جایی که از یک الاغ با کره اش حرف میزند تمام رنجهای بشر به حیوانات را به انتقاد میگیرد
,,یک الاغ زخمی سر بزرگش را پایین گرفته بود مثل اینکه مرگ را مانند پیش آمد گوارایی آرزو میکرد
,,میخواستم برای کره الاغ سفید دعا بکنم که هرچه زودتر بمیرد تا بروز مادرش نیفتد,,,,,
ویا جایی که از یک ساربان دیدن میکند واذیت شترها را بازگو میکند
,,,ساربان بصورت یک شتر مشت زد و افسارش راکشید ,حیوان نگاه پرکینه ای به او انداخت ولوچه آویزانش را باز کرد و انگار مثل این بود که به او و نژادش نفرین فرستاد,,,,,
نادیده گرفتن مهر ومحبت توسط نژاد بشری را گوشزد میکند
همه حیوانات اطرافش را با زبان شیرین واننقادی اش توصیف میکند ..توصیفی که در زوایای زندگی رخنه میکند و کمتر نویسنده ای جز,هدایت اینچنین در عمق وروح پرندگان و اشیا و جانوران نفوذ میکند
تاثیر کلام هدایت هم دراین کتاب مثل همه اثارش بر نویسندگان دیگر هم تاثیر میگذارد
که این دقت نظر در طبیعت نویسندگان بزرگی چون آل احمد و چوبک را نیز بی تاثیر نگذاشته است
کتاب عنکبوت وخواهرم از آل احمد و نگاه چوبک در سنگ صبور تاثیر این بزرگان از هدایت است
حتی درنگاه هدایت گل وگیاه پدیده های لطیف و پر شکوه طبیعت است
توجه به اثار هنری

هدایت درمواجه با اثار هنری خودش را گم میکند ودر آن غرق میشود
درجایی از کتاب اینگونه میگوید:

,,,شیوه نقاشی ایرانی هیچوقت ظرافت و قشنگی خود را ازدست نمیدهد و برتری بسیاری به اروپایی دارد,,
,,بنظر می آید صنعت معماری و کاشیکاری ,نقاشی,و قلمزنی, بعد از زمان ساسانیان در اصفهان و در دوره صفویه بود که به درجه کمال رسید
هدایت در توصیف اثار هنری چنان غرق هنر کهن ایران است که از آسیب این بناها به عمد,دایم گله میکند و درجای جای کتاب انتقاد همراه با اندوهش را کتمان نمیکند
,,چقدر رنگ,چقدرذوق,چقدرعمر ,اراده,در این خانه های زرنگار به مصرف رسانیده اند,,,
او نسبت به ویرانگران فرهنگ وهنر و تاریخ ایران می تازد
در جایی ازکتاب مینویسد:
چقدرخجالت آورست که شاگرد مدرسه ,اسم معمار ,,لوور,,رامیداند ولی اسم معمار تاج محل ,قصر یلدیز,و مسجد اصفهان که ایرانی بودند را نمیدانند,,
کاش هدایت زنده بود
کاش هدایت زنده بود و میدید کار از نام معمار گذشته
امروزه نام قهرمانان فیلمها و ستاره ها,رقاصگان و اندازه و ابعاد بدنشان را میدانند وهیچ از,تمدن چند هزارساله نمیدانند علاوه بر سقوط معنوی هنر .و.و سقوط اخلاقی هم مزید بر ان شده
توصیفات شاعرانه
توصیفهای دقیق و لطیف و شاعرانه که درداستانهای زیبای هدایت موج میزند در این کتاب هم زنده وملموس و درخشان هویداست
این توصیفات شاعرانه گاهی با احساس و اندیشه در می آمیزد که شکوهی طبیعی و افسون کننده دارد
وآرزوی صاف وپاک هدایت که گریز از زندگی ,زندگی آلوده با هزاران رنگ ونیرنگ است
پیوند و ارتباط با روح اشیا

ذهن وقلب هدایت پیوسته از خویش می گریزد و دراشیا نفوذ میکند چیزی رامیجوید که دیگران یا توجه به آن نکرده اند یا نتوانسته اند دریابند
کافیست به این چند سطر از کتاب توجه کنیم.

این چند سطر از کتاب توجه کنیم

,,کوههایی که حلقه وار دور ما راگرفته بود کوههایی دلیر ومحکم ,مانند این بود که اسراری دارند,,
ولی این پرده ها پر از روح است,,بعد چند قرن هنوز احساس خودش را منتقل میکند,,,
واین دید نسبت به اشیا و پیوند با آن ,ظرافتی که مدام درحال تکاپو و جستجو وتجلی ست ,که تنها از روح بی آلایش هدایت میتواند نشات بگیرد
توجه به علایق کهن وفولکلور

نمودها و اثار بزرگان ایران پر شکوه کهن برای هدایت سخت گرامی ست
دوستتشان دارد مقدس است برایش ودل میسوزاند.
از اتشکده هااز,روز آبادش سخن میراند
از منار جنبان و اثاربرتر اصفهان سخن میگوید .و دراین میان از فرهنگ عامه و سنتها و رسوم هم غافل نیست
تمام سنتهای کهن را در چند صفحه به تفضیل توصیف میکند درست یا غلط بودن انرا و بعضی از خرافه ها را تشریح میکند
بادید باز و با نگارش زبان زد از فولکلور و سنتهای قدیمی وباشکوه بارها وبارها می نویسد


چکیده بحث جناب علی حیدری



مطالب مرتبط با این پست
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








با توجه به افزایش روز افزون منابع مجازی در مورد عرفان به ویژه درباره شاعر بزرگ ایرانی مولانا جلال الدین مشهور به مولوی و بیان مطالب غیر کارشناسی درشبکه های مجازی، برآن شدیم تا با استفاده از سخنان اساتید مطرح عرفان و مولوی شناسان با اطمینان از صحت مطالب و منابع چکیده ای از شرح حکایات مثنوی، فیه ومافیه، ابیات دیوان شمس و فایلهای سخنرانی در این خصوص و سایر عرفا را در اختیار علاقمندان قرار دهیم.
براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود